Het wijstverschijnsel is iets heel bijzonders. Het komt heel weinig voor. Doordat er lang geleden een aardbeving plaatsvond, is er een breuk in de bodem ontstaan. Een vreemd gevolg hiervan is, dat in de wijstgebieden hooggelegen gronden nat zijn en lage delen droog.
Dit heeft grote gevolgen voor de flora en de fauna. In Uden is dat op een fantastische manier te zien. Kenmerkend is het oranje roestwater dat zichtbaar is in sloten en vijvers.
Kinderen ontdekken en leren
- Hoe is het wijstverschijnsel ontstaan?
- Waar komt het voor?
- Wat kun je ervan zien?
- Welke dieren en planten kun je er vinden?
Hoe ziet de les eruit?
Na een introductie bij de houtzagerij op de Steeuwichtweg gaan de kinderen een route lopen vanaf de Knuppelbrug. Ze onderzoeken, water, stenen, planten, dieren en bodem. Planten worden verzameld in een plantenpers die mee naar school gaat.
Voorbereiding
De les moet wel van tevoren op school worden voorbereid. Bekijk de powerpoint `Wijst`.
Voor achtergrondinformatie klik hier.
Dit filmpje gaat over de Peelrandbreuk in het gebied waar de Wijstles wordt gegeven.
Luister samen naar de podcast ‘Oersterk en toch gebroken’ ingesproken door Ron Boszhard, en ontdek de wonderen van de Peelrandbreuk.
Organisatie
Op school maakt u maximaal 6 groepjes. Bij ieder groepje moet gedurende het bezoek aan het natuurcentrum een begeleidende volwassene zijn. Laat hen voor geschikte kleding en schoenen zorgen aangezien je een wandeling buiten maakt. Maak eventueel gebruik van de begeleidersbrief.
Daarnaast heeft ieder leerlinggroepje een fototoestel of telefoon met fotofunctie nodig. Het is ook handig om een krat of grote tas mee te nemen waar verzamelde en/of gemaakte spullen in kunnen.
Na afloop
Met de gevonden spullen en met een werkboekje dat de leerkracht ontvangt kan op school een verwerking plaatsvinden, bijvoorbeeld een tentoonstelling, presentatie of werkstuk.